07 August 2019 Vizualizări: 989
Vorbim de multe ori despre rolul nanilor de botez, despre numărul lor și participarea lor activă la creșterea copiilor spirituali – fini de botez. Dar, din experiența mea modestă, am descoperit încă un subiect care necesită o abordare. Pe cine scriem la biserica?
Ne-am obișnuit că la biserica părinții copilului ca regulă scriu un singur nan – pe el sau pe ea (în caz de dacă sunt cuplu). Și am observat fenomen! Dacă s-a scris doar ea – de ex. Maria, respectiv el – Ion, nici măcat nu vine la biserica la botez; vine numai la petrecerea – cumetrie, argumentând: „ce să fac acolo, dacă te-au scris pe tine?”. Absența unui din cuplu nu poate fi justificată nici teologic, nici rațional. Amândoi sunt părinți biologici ale copiilor lor, la fel, amândoi vor fi părinți duhovnicești la botez.
Hai să vedem situația! Copilul crește, într-o zi dă ochii nu acest cuplu. Va saluta numai pe „Maria” cu titlu de nană, sau îl va numi și pe Ion – nanu? Răspuns evindemt: ambrii, și Maria și Ion vor fi salutați și respectați drepți nani de botez.
Și încă ceva: opriți perceperea unor plăți aparte pentru fiecare cumătru la biserică: 10,20, 50 lei, sau nuștiu cât lei „de la cumătru” – prostii! Opriți bizness pe seama Sfântului Botez! În loc să cerem de la cumătrii cunoașterea Simbolului Credinței, cerem bani? Băgăm corupția în Biserica? Poate că aceasta tot a influențat ambsentarea unui din cuplu.
Așadar, consider necesar de a informa părinții, în cadrul lecțiilor înainte de botez, că ambii nani trebuie să fie prezenți la biserica, respectiv și preotul îi va pomeni la finalul botezului și pe „Maria” și pe „Ion”!
Preotul Maxim Melinti
Lasă un comentariu